
Inspiracją do stworzenia aplikacji była zwykła sytuacja, którą zna wielu miłośników jedzenia „na mieście”.
– Byliśmy w czterech restauracjach i wszystkie miały zajęte miejsca. Dopiero w piątej zostaliśmy. Ta sytuacja stała się impulsem do stworzenia narzędzia, które pozwoli klientom sprawdzić dostępność miejsc w lokalach w czasie rzeczywistym – wspomina Przemysław Kobylas, student kierunku Sztuczna inteligencja w biznesie na Politechnice Lubelskiej.
Wraz z Kornelem Smolińskim (Politechnika Lubelska) i Szymonem Krykiem (Akademia Leona Koźmińskiego) stworzyli rozwiązanie, które może zrewolucjonizować sposób, w jaki szukamy stolika w restauracjach.
Aplikacja składa się z dwóch części:
panelu obsługi na tablecie, z którego korzysta personel restauracji, oznaczając stoliki jako „wolne” lub „zajęte”,
widoku dla klientów, dzięki któremu użytkownicy mogą w kilka sekund sprawdzić, gdzie czeka na nich wolne miejsce – bez konieczności wcześniejszej rezerwacji.
– Hotable koncentruje się na prostocie i szybkości. Użytkownik w kilka sekund może sprawdzić, gdzie czeka na niego wolny stolik, bez potrzeby wcześniejszej rezerwacji – podkreśla Kornel Smoliński.
Jak pokazują wyniki badań przeprowadzonych przez zespół, aż 89% mieszkańców Lublina przynajmniej raz zrezygnowało z wizyty w restauracji z powodu braku miejsc, a 79% nie jest skłonnych czekać dłużej niż kwadrans.
Nic więc dziwnego, że pomysł zdobył uznanie. Projekt Hotable zajął pierwsze miejsce w konkursie „Lublin UP” na najlepszy pomysł biznesowy. Następnie twórcy wzięli udział w procesie inkubacji w UnicornHub, gdzie rozwijali aplikację pod okiem ekspertów.
Obecnie Hotable jest testowane w restauracji Bombardino przy ul. Jana Pawła II w Lublinie. Personel korzysta tam z tabletu do bieżącego oznaczania statusu stolików, a klienci mogą sprawdzić dostępność miejsc oraz skorzystać z promocji.
Do 26 października 2025 r. na stronie hotable.pl dostępna jest zniżka 10% na cały rachunek w restauracji Bombardino (zniżka nie łączy się z innymi promocjami). Twórcy zachęcają również do wypełnienia krótkiej ankiety, która pomoże im ulepszyć aplikację.
– Po zakończeniu testów będziemy analizować dane i rozmawiać z menedżerami, co pozwoli ocenić wartość aplikacji i jej potencjał biznesowy – mówi Kornel Smoliński.
Dla klientów Hotable oznacza koniec błądzenia po mieście w poszukiwaniu wolnego stolika, a dla restauratorów – nowoczesne narzędzie do zarządzania rotacją gości i zwiększenia efektywności obsługi.
Twórcy nie ukrywają, że planują rozwijać projekt i w przyszłości wprowadzić go do kolejnych restauracji w Polsce.

źródło Politechnika Lubelska


Wszelkie prawa zastrzeżone @ wlubelskim.pl | wLubelskim.pl
Polityka Prywatności