W poniedziałek, około godziny 10:00, na zacumowany u ujścia rzeki Humber u wybrzeży Yorkshire tankowiec „Stena Immaculate” uderzył poruszający się z szybkością 16 węzłów transportowiec „Solong”. W wyniku zderzenia doszło do wybuchu oraz ewakuacji załóg z pokładów obu jednostek.

Żeby sprawie dodać smaczku, „Stena Immaculate” został wynajęty przez amerykański rząd do transportu paliwa lotniczego (mieszanka A-1) na potrzeby Sił Powietrznych. W 16 izolowanych zbiornikach przewoził 220.000 baryłek tego paliwa. Co najmniej jeden mógł ulec uszkodzeniu, uwalniając toksyczną zawartość do morza. Z kolei „Solong”, czarterowany przez niemiecką firmę Ernst Russ, miał rzekomo przewozić cyjanek sodu, jednak ostatecznie tej informacji nie potwierdzono. Dodatkowo załoga „Solonga” jest mieszaną załogą filipińsko-rosyjską (sam statek pływa pod banderą portugalską), a kapitanem był 59-letni Rosjanin, który został zatrzymany do wyjaśnienia.

Na obecną chwilę rozważane są trzy prawdopodobne hipotezy. Pierwszą jest hipoteza o sabotażu lub celowym działaniu. Szczególnie z powodu cennego strategicznie ładunku, którego część bezpowrotnie utracono. Drugą hipotezą, był błąd człowieka. Szczególnie, że „Stena Immaculate” zarzuciła kotwicę w nietypowym miejscu. Statek płynący na autopilocie, szczególnie, gdy na mostku nie było żywej duszy mógł nie zauważyć tankowce, szczególnie gdy ten zachowywał ciszę radiową oraz radarową. Trzecią hipotezą jest błąd ludzki. Na obecną chwilę, poza przesłuchaniem kapitana „Solonga”, oraz analizowane są dane zapisane w rejestratorach danych rejsowych (voyage data recorder, VDR), które zapisują kurs, prędkość, głębokość pod kilem, dane radarowe oraz nagrania audio z mostka. Analiza potrwa kilka tygodni.

Na obecną chwilę odpowiedź na pytanie dlaczego dwa sprawne techniczne i w miarę nowoczesne statki zderzyły się ze sobą przy spokojnym morzu i dobrej pogodzie? Na szczęście wydaje się, że straty ekologiczne będą niewielkie. Wprawdzie paliwo lotnicze jest toksyczne, lecz wyjątkowo nietrwałe. Prawdopodobnie wyciek bardzo szybko ulegnie biodegradacji i przestanie być szkodliwy.

Źródło:

J. Holliday D. Gayle, North Sea collision: foul play, technical fault or human error?, „The Guardian”, 2025, 12 marca, URL: https://www.theguardian.com/business/2025/mar/12/north-sea-ship-collision-foul-play-technical-fault-or-human-error, [dostęp: 12.03.2025]

Autor:dr Adrian Szumowski
Powiązane
Kalendarium historyczne
dr Piotra Gawryszczaka

loader-image
Województwo lubelskie, PL
21/06/2025
temperature icon 23°C
zachmurzenie duże
64 %
1021 hPa
10 Km/h

 

Najnowsze

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
Scroll to Top