W dniu wczorajszym w Fort Worth, Teksas, gdzie zlokalizowane są zakłady produkcyjne Lockheed Martin, przeprowadzono ceremonię odbiory pierwszego polskiego samolotu wielozadaniowego Lockheed Martin F-35A Lightning II pseudonim Husarz. W uroczystości uczestniczyli: wiceministrowie obrony narodowej: Paweł Bejda i Cezary Tomczyk; ambasador USA w Polsce Mark Brzeziński; kongresman Mark Veasey oraz senator John Boozman. Samolot do Polski trafi w 2026 roku.

Samolot tego typu, określane są jako samoloty wielozadaniowe V generacji, o obniżonej wykrywalności oraz o zwiększonych możliwościach i świadomości sytuacyjnej, co oznacza, że są w stanie bezpośrednio współpracować z innymi samolotami, dronami oraz pojazdami naziemnymi. Samolot powstał w wyniku wielonarodowego programu badawczego oraz rozwojowego trwającego w latach 1993 – 2009. Ostateczny produkt to projekt firmy Lockheed Martin. Występuje w trzech wariantach: wariant A to samolot dostosowany do konwencjonalnego startu i lądowania (CTOL); wariant B, to samolot o skróconym rozbiegu i pionowym lądowaniu (STOVL); a wariant C to samolot dostosowany do wykorzystania na lotniskowcach (CV/CATOBAR).

F-35 jest samolotem jednomiejscowym, o maksymalnej masie startowej 29,90 tony, zasięg operacyjny nie mniejszy niż 1.200 km, maksymalna prędkość na poziomie morza 1,06Macha – ponadżwiękowy bez konieczności wykorzystania dopalaczy. Maksymalny pułap to 15.000 metrów. Uzbrojenie to 1 działko GAU-22A (kaliber 25mm, 4 lufowe, obrotowe, z zapasem 180 nabojów) oraz 10 punktów podczepienia uzbrojenia (4 w komorze wewnętrznej i 6 pod skrzydłami). Wśród kompatybilnego uzbrojenia są również bomby B61 mod.12 o celności do 30m oraz o mocy co najmniej 50kt TNT (ponad dwukrotnie więcej niż bomby zrzucone na Hiroszimę i Nagasaki). Samolot posiada też pewne wady. Po pierwsze jest stosunkowo drogi: cena za jednostkę oscyluje na poziomie 100 mln USD. Po drugie, wciąż istnieją liczne problemy z awioniką (silniki) oraz oprogramowaniem, które wymaga nieustannego nadzoru i aktualizacji. Po trzecie, istnieje ryzyko, że dane techniczne, szczególnie te utajone zostały już przejęty przez wywiad chiński lub rosyjski.

Polska w 2020 roku zakupiła 32 samoloty F-35A Block 4 z aktualizacją oprogramowania „Refresh Technology 3” oraz spadochronem hamującym. Dostawy potrwają do 2030 roku. Dodatkowo istnieje możliwość dokupienia 32 dodatkowych maszyn. W siłach lotniczych NATO ma docelowo latać 650 samolotów F-35. Samolot pozostanie w służbie do 2080 roku, choć przyszłość dopiero zweryfikuje takie deklaracje. Przypomnę tylko, że japoński „Zero” miał być w służbie do 2000 roku.

Źródła:

1. B. Wypartowicz, Husarz „wylądował”. Pierwszy polski F-35, „Defence24.pl”, 2024, 28 sierpnia, URL: https://defence24.pl/przemysl/husarz-wyladowal-pierwszy-polski-f-35, [dostęp: 29.08.2024];
2. Tak wygląda „Husarz”. W Teksasie pokazano pierwszego F-35 dla Polski, „Polskie Radio 24.pl”, 2024, 28 sierpnia, URL: https://polskieradio24.pl/artykul/3418720,tak-wyglada-husarz-w-teksasie-pokazano-pierwszego-f-35-dla-polski, [dostęp: 29.08.2024].

 

Autor:dr Adrian Szumowski
Powiązane
Kalendarium historyczne
dr Piotra Gawryszczaka

loader-image
Województwo lubelskie, PL
18/09/2024
temperature icon 23°C
bezchmurnie
Humidity 34 %
Pressure 1027 hPa
Wind 22 Km/h

 

Najnowsze

Scroll to Top