DeLorean DMC-12 to sportowy samochód, który popularność dobył m.in. dzięki kinowej produkcji „Powrót do przyszłości”. Jest to niezwykłe pod względem stylistycznym auto, które zainspirowało studentów Koła Naukowego Elektroników i Mechatroników SEMICON. Stworzyli oni projekt i zbudowali zdalnie sterowany model driftowy tego kultowego auta  w skali 1:10, przeznaczony do jazdy w kontrolowanym poślizgu. Dołączyła do niego Toyota Supra, a w planach jest budowa samochodu policyjnego.


Jak przekonują studenci, nauka na uczelni technicznej nie musi być nudna. Ich projekt, który zaczynał się jako pasja, szybko przekształcił się w fascynujące przedsięwzięcie inżynierskie.

– Tworząc pojazdy mieliśmy niesamowitą frajdę, ale też musieliśmy wykazać się wiedzą np.  z zakresu programowania. Nasze auta są sterowane przy pomocy specjalnej platformy  z poziomu aplikacji na smartfonie. Podwozie wykonaliśmy za pomocą druku 3D. W modelu mamy możliwość regulacji casteru, camberu, zbieżności kół oraz wszystkich innych ustawień dostępnych w prawdziwych autach. Strzały z wydechu zostały zrealizowane przy pomocy zapalniczki, serwomechanizmu, iskrownika oraz Arduino. Całość elektroniki zamocowaliśmy oraz ukryliśmy w obudowie wykonanej techniką druku 3D, a sam wydech wycięliśmy z rury kwasoodpornej – mówi Rafał Muszyński z Koła Naukowego Elektroników i Mechatroników SEMICON.

Studenci budując swoje pojazdy zadali sobie pytanie: Jak driftowałoby się naszymi modelami sterując czymś innym niż typową aparaturą? I tak narodził się pomysł kierownicy do modeli RC Drift. Jest to specjalnie zmodyfikowana kierownica przeznaczona do komputera, która umożliwia alternatywną metodę sterowania modelami.

– Musieliśmy zrobić kilka przeróbek w układzie elektronicznym kierownicy. Stworzyliśmy układ odbiornika i nadajnika, składający się z platformy programowalnej i modułu radiowego. Napisaliśmy oprogramowanie zapewniające niezawodną komunikację bez opóźnień, a także dostosowaliśmy model do nowej metody sterowania – wyjaśnia Piotr Mścisz z Koła Naukowego Elektroników i Mechatroników SEMICON.

Nad pracami studentów czuwał opiekun koła dr inż. Andrzej Kociubiński z Katedry Elektroniki i Technik Informacyjnych.

– Chcemy pokazać młodym ludziom, że na studiach inżynierskich można jednocześnie uczyć się i dobrze bawić, tworząc coś wyjątkowego. Studenci sami składali modele aut, wykonując przy tym cały szereg modyfikacji np. związanych z mechaniką typu otwieranie drzwi, oświetlenie czy dołączenie efektów dźwiękowych. Są to modyfikacje, które bez wątpienia rozwijają ich umiejętności – tłumaczy naukowiec.

Modele pojazdów driftowych uczestniczą w zawodach międzynarodowych, a także wykorzystywane w pokazach dla uczniów, po to, by uświadomić im, że nauka może być przyjemna i dawać satysfakcję.

 

 

Źródło: Politechnika Lubelska

Autor:Mateusz Kaproń
Powiązane
Kalendarium historyczne
dr Piotra Gawryszczaka

loader-image
Województwo lubelskie, PL
15/04/2024
temperature icon 8°C
zachmurzenie duże
Humidity 79 %
Pressure 996 hPa
Wind 3 Km/h

 

Najnowsze

Scroll to Top