Lublin: Nowy system biletu elektronicznego. Poznaliśmy oferty przetargowe
W czwartek w Zarządzie Transportu Miejskiego w Lublinie odbyło się otwarcie ofert przetargowych nowego systemu biletu elektronicznego.Przetarg nieograniczony pn. „Zaprojektowanie, dostawa, konfiguracja i wdrożenie systemu biletu elektronicznego komunikacji aglomeracyjnej wraz z usługą wsparcia przez okres 48 miesięcy” ma na celu stworzenie nowego systemu biletu elektronicznego, który będzie funkcjonować w Lublinie.
Do ZTM wpłynęły 4 oferty. Najdroższa z nich opiewa na kwotę ponad 33 mln złotych, najtańsza natomiast na nieco ponad 15,3 mln złotych. W ramach nowego systemu uruchomione zostaną nowoczesne, niedostępne dotychczas w lubelskiej komunikacji miejskiej metody pobierania opłat. Na sfinansowanie zakupu nowego systemu ZTM chce przeznaczyć około 22,6 mln złotych.
Pasażerowie będą mogli skorzystać z nowej oferty taryfowej. Możliwe będzie wprowadzenie m.in. degresywnej taryfy przystankowej (check in/out). W praktyce oznacza to, że pasażer zapłaci za tyle przystanków, ile przejechał. Ponadto zostanie uruchomiona możliwość zakupu biletów okresowych na dowolną, zadaną liczbę dni. Z kolei rozwiązanie w postaci elektronicznej portmonetki pozwoli na gromadzenie środków w celu zakupu biletów.
Specjalnie dla pasażerów zostanie zaprojektowana aplikacja mobilna, tzw. „karta w komórce”. Dzięki aplikacji pasażer będzie miał możliwość sprawdzenia wszelkich danych dotyczących jego konta (historia transakcji, stan doładowania), skorzystania z „planera podróży”, który będzie sugerował najkorzystniejszy bilet dla danego przejazdu, czy zakupu biletów z nowej oferty taryfowej.
Nowy system uwzględnia również zakup na własność Gminy Lublin tzw. „infrastruktury twardej”, m.in. 55 biletomatów stacjonarnych oraz doposażenie 50 pojazdów w biletomaty mobilne. Pojazdy komunikacji miejskiej zostaną również wyposażone w czytniki zbliżeniowych kart płatniczych umożliwiające proste pobranie opłaty za przejazd bezpośrednio z karty bankowej.
Nowy system projektowany będzie w zakresie dotyczącym obsługi transportu – głównie sprzedaży biletów. Natomiast zakłada się w przyszłości możliwość jego integracji z innymi usługami miejskimi.
Nowy system będzie mieć tzw. „budowę kontocentryczną” co oznacza, że każdy użytkownik będzie miał swoje konto i wszelkie operacje, takie jak: zakup biletów, usług, płatności, skasowania, ewentualne punkty w programie lojalnościowym, zapisywane będą on-line w systemie centralnym. Karta, aplikacja nie będą fizycznym nośnikiem, a będą jedynie identyfikatorem użytkownika.
Uruchomienie systemu planowane jest na sierpień 2021 r.