Wznowienie prac na linii kolejowej Lublin-Warszawa - wlubelskim.pl

Wznowienie prac na linii kolejowej Lublin-Warszawa

Ruszył remont torów w kierunku Warszawy. Jesienią zeszłego roku włoska firma Astaldi zrezygnowała z umowy podpisanej z PKP co spowodowało wstrzymanie prac. Teraz na plac budowy wszedł nowy wykonawca, a jeden z torów ma być oddany do użytku już jesienią. Planowana jest także zmiana nazwy stacji w Lublinie.

O wznowieniu prac między Lublinem a Dęblinem mówiono dziś na briefingu prasowym. W spotkaniu udział wzięli minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, wicemarszałek Sejmu Beata Mazurek, wojewoda lubelski Przemysław Czarnek i członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Arnold Bresch.

Zdajemy sobie sprawę, że inwestycja oczekiwana jest zwłaszcza przez mieszkańców województwa lubelskiego. Chcemy, aby pasażerowie mogli szybko, wygodnie i bezpiecznie podróżować pomiędzy stolicami Mazowsza i Lubelszczyzny. Korzyści dla gospodarki przyniesie usprawnienie przewozów towarowych z Kopalni Bogdanka do Elektrowni Połaniec i na wschodniej granicy z Ukrainą i Białorusią. Projekt doskonale wpisuje się w nasz program unowocześniania sieci polskiej kolei„– powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Lista prac do wykonania jest długa. Podstawowym zadaniem nowych wykonawców jest budowa peronów, dojść dla pieszych, oświetlenia oraz ułożenie toru nr 2 na ok. 67 km odcinku między Lublinem a Dęblinem. Tor i perony są całkowicie zdemontowane, częściowo wykonana została podbudowa toru. Obecnie wykonawcy skupili się na prowadzeniu robót na 12 obiektach inżynieryjnych takich jak: wiadukty, mosty przejścia podziemne oraz rozpoczęto gromadzenie kluczowych materiałów budowlanych. Oprócz toru dokończona zostanie modernizacja 32 obiektów inżynieryjnych, w tym 11 mostów, 9 wiaduktów, 4 przepustów i 5 przejść podziemnych. Równocześnie dokończone zostaną roboty ziemne oraz prace odwodnieniowe. Wymieniona będzie sieć trakcyjna.

Priorytetem są wiadukty nad ul. Janowską i Diamentową, a także przejście podziemne pod stacją Lublin. W dalszej kolejności planowany jest remont wiaduktu nad Drogą Męczenników Majdanka.

Dokończenie kompleksowej modernizacji przyniesie nowe możliwości dla przewozów regionalnych i międzyregionalnych. Zyskają nie tylko mieszkańcy, ale cały region. Zwiększy się jego atrakcyjność, co przyciągnie nowych inwestorów i turystów. Linia do Warszawy stanowi główny szlak kolejowy łączący Lublin z ważnymi ośrodkami regionu oraz Polski” – podkreślał Przemysław Czarnek.

Kwestią do rozstrzygnięcia pozostaje także zmiana nazwy stacji Lublin. Minister Adamczyk wezwał prezydenta miasta do odpowiedzi na pismo skierowane w marcu w sprawie zmiany tej nazwy na Lublin Główny. Taka zmiana wymaga uzgodnienia z samorządem. Ratusz ma wystosować odpowiedź po świętach wielkanocnych, bo kwestia ta musi zostać rozstrzygnięta uchwałą Rady Miasta. Najbliższa sesja rady odbędzie się 26 kwietnia.

Po zakończeniu modernizacji torów pociągi pojadą z maksymalną prędkością 160 km/h, co przełoży się na skrócenie przejazdu pomiędzy Lublinem, a Warszawą do 1,5 godziny. Łącznie powstanie 77 nowych peronów i 11 podziemnych przejść dla pasażerów. Przywrócenie ruchu pociągów po dwóch torach planowane jest na końcówkę 2020 roku.